پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت

تاریخ: 05 مرداد 1401

آخرین کاروان زایران حج امسال جمعه۷ مرداد به کشور بازمی‌گردند/ راه اندازی عمره منوط به حمایت های کنسولی از زایران است

به گزارش روابط عمومی سازمان حج وزیارت ؛ دکتر سید صادق حسینی در گفتگویی درباره حج تمتع امسال اظهار کرد:حج تمتع امسال را باچهار شعار عزت، کرامت، امنیت و سلامت زایران آغاز کردیم و در همه مراحل حج این شعارها مورد توجه بوده و این شعارها و راهبرد تعیین شده بحمدالله محقق شده است.
وی در خصوص پرسشی مبنی بر هزینه های حج تمتع امسال گفت: واقعیت این است که هزینه ها در کشور ثالث به ریال محاسبه نمی شود بلکه با دلار حساب می شود بنابراین قیمت پیش بینی شده در ابتدای حج امسال و قبل از اعزام ها حدود ۳ هزار و ۳۰۰ دلار محاسبه شد اما در نزدیک اعزام های زایران کشورمان ، کشور میزبان هزینه برخی خدمات را تا ۱۲۰۰ دلار افزایش داد که جمع هزینه ها به ۴ هزار و ۵۰۰ دلار رسید.
رییس سازمان حج وزیارت افزود : این هزینه ها به همراه افزایش هزینه برخی اقلام پروتیینی موجب افزایش هزینه های حج گردید که سعی کردیم این مهم را مدیریت نماییم تا به زایران فشار تحمیل نشود و تنها یک پنجم هزینه های مازاد را پرداخت نمایند .
حسینی در خصوص شرایط هزینه سال بعد نیز اظهار کرد : برای سال بعد اگر هزینه های اضافی کاهش یابد قیمت های ما نیز کاهش می یابد اما اگر تغییری نیابد و هزینه ها همانند امسال باشد وعده ای را نمی توان برای کاهش قیمت ها مطرح کرد.
وی در خصوص حج عمره نیز اظهار کرد: تحقق از سرگیری سفرهای عمره منوط به حمایت کنسولی از زایران کشورمان است و در حال حاضر سفارتخانه یا دفتر کنسولی در عربستان نداریم ؛ در صورتی که حمایت کنسولی محقق شود ، منعی برای سفرهای عمره وجود ندارد .
رییس سازمان حج وزیارت درباره اتمام تاریخ بازگشت حجاج کشورمان گفت: براساس برنامه ریزی ها عملیات حج از روز نخست اعزام ها اعلام کردیم که یک روز قبل از فرارسیدن ماه محرم ، پروازهای بازگشت پایان می یابد و تمامی تلاش خود را در این خصوص انجام دادیم و بحمدالله عملیات بازگشت حجاج روز جمعه پایان می یابد .
حسینی در ادامه در خصوص اعزام های اربعین و نظم بخشی در این خصوص گفت: در حال حاضر سامانه سماح برای پیش ثبت نام فعال است و تا روز عاشورا این مهم ادامه مییابد و پس از آن نیز ثبت نام قطعی متقاضیان انجام می شود که برهمین اساس تاکنون ۷۷۰هزار نفر نام نویسی کرده اند .
وی تصریح کرد: زایران در مرحله ثبت نام قطعی تاریخ خروج، تاریخ بازگشت، نحوه عزیمت با خودروی شخصی یا عمومی و سایر جزییات را اعلام می کنند که برهمین اساس برنامه ریزی دقیقی برای نظم در رفت و بازگشت زایران عزیز انجام می گیرد که امیدواریم زایران عزیز نیز براساس همین زمانبندی و برنامه‌ریزی به سلامت به این سفر پربرکت مشرف شوند .

روتیتر: با کاروان حج ۱۴۰۱/